Tuesday, 12 June 2018

Pengenalan kepada Ekonomi


BAB 1

PENGENALAN MIKROEKONOMI


1.1  Takrif dan Konsep Asas Ekonomi

1.1.1     a) Definisi ekonomi
    Ekonomi ialah ilmu sains sosial yg mengkaji tentang gelagat/perlakuan manusia    
    menggunakan faktor/sumber pengeluaran yang terhad untuk memaksimumkan   
    kehendak manusia yang tidak terhad.

    Konsep asas ekonomi
    Kehendak manusia tidak terhad kerana cita rasa pengguna sentiasa berubah-ubah     
    dan kemajuan teknologi membolehkan pelbagai barang dan perkhidmatan
    dihasilkan untuk menarik perhatian dan memuaskan kehendak manusia.

    Sumber ekonomi seperti tanah, modal, buruh dan usahawan yang diperlukan untuk
    mengeluarkan barang dan perkhidmatan adalah terhad.

    Sumber ekonomi yang terhad dan kehendak yang tidak terhad ini menimbulkan   
    masalah kekurangan. Dalam erti kata lain, kekurangan wujud apabila sumber
    ekonomi yang sedia ada tidak mencukupi untuk memuaskan kehendak manusia.

b) Takrif mikroekonomi dan takrif makroekonomi

     Takrif mikroekonomi

                        Bidang pengkajian ekonomi yang menganalisis aktiviti-aktiviti ekonomi
                        yang dilakukan oleh unit-unit kecil di dalam ekonomi  seperti gelagat
                        pengguna dan pengeluar atau suatu pasaran

Bidang kajian mikroekonomi menumpukan kajian terhadap kelakuan individu,  rumahtangga, firma dan kerajaan. Ketiga-tiga unit ini merupakan pembuat keputusan dalam sesebuah ekonomi. Antara teori yang terdapat dalam kajian mikro ialah teori harga, teori pengeluaran dan kos, struktur pasaran dan peranan kerajaan dalam pasaran.

Teori harga menjelaskan tentang gelagat pengguna dan penjual dalam menentukan tingkat harga. Permintaan dan penawaran berinteraksi akan menentukan harga keseimbangan di pasaran. Permintaan ialah jumlah barang dan perkhidmatan yang ingin dan mampu dibeli oleh pengguna pada suatu tingkat harga dalam jangka masa tertentu manakala penawaran ialah kuantiti barang dan perkhidmatan yang sanggup dikeluarkan oleh pengeluar untuk dijual pada suatu tingkat harga dalam jangka masa tertentu.

Teori pengeluaran dan kos menerangkan bagaimana seorang pengeluar yang rasional menentukan jumlah pengeluaran yang dapat memaksimumkan keuntungan. Selain daripada itu, teori ini juga dapat menjelaskan kaedah yang digunakan oleh pengeluar yang dapat meningkatkan output disamping meminimumkan kos pengeluaran.

Struktur pasaran ialah pengkelasan pengeluar kepada berbagai bentuk pasar berdasarkan kepada jenis barang yang dikeluarkan, bilangan firma dalam sesuatu industri, kebebasan keluar masuk, kuasa menentukan harga dan persaingan bukan harga. Berdasarkan ciri tersebut analisis ekonomi membezakan struktur pasaran kepada empat iaitu persaingan sempurna, monopoli dan persaingan bermonopoli.
Peranan kerajaan dalam ekonomi iaitu campur tangan kerajaan dalam system pasaran. Terdapat tiga fungsi utama kerajaan dalam pasaran iaitu fungsi kecekapan, keserataan dan kesetabilan. Untuk menjalankan fungsi tersebut kerajaan perlu campurtangan di dalam ekonomi antaranya campurtangan secara langsung dalam pasaran, membuat peraturan undang-undang, pemberian subsidi, dasar harga minimum, dasar harga maksimum dan pengenaan cukai. 

 Takrif  makroekonomi


Bidang pengajian ekonomi secara menyeluruh yang melibatkan pembolehubah ekonomi seperti pendapatan negara, guna tenaga, inflasi dan imbangan pembayaran. Makroekonomi mengkaji kegiatan dan peranan yang dimainkan oleh sektor isi rumah, firma, kerajaan & sektor luar negara secara agregat dalam menentukan tingkat kegiatan ekonomi


Makroekonomi menumpukan kepada kelakuan ekonomi pada keseluruhannya. Bidang kajiannya tertumpu secara agregat.  Ianya meliputi  pendapatan negara, tingkat harga umum, guna tenaga dan imbangan pembayaran.

Pendapatan negara adalah jumlah nilai wang bagi seluruh barang akhir dan perkhidmatan yang dikeluarkan oleh sebuah negara dalam tempoh setahun. Konsep yang sering digunakan ialah konsep keluaran negara kasar(KNK) sama ada KNK mengikut harga semasa atau KNK mengikut harga tahun asas.

Tingkat harga umum ialah harga purata semua barang dan perkhidmatan yang dipasarkan dalam negara. Tingkat harga umum dapat diukur melalui indeks harga pengguna. Indeks harga pengguna bagi tahun asas ialah bernilai 100. Sekiranya indeks harga pengguna tahun kajian bernilai 105% bererti berlaku inflasi sebanyak 5% pada tahun tersebut berbanding tahun asas.

Guna tenaga merujuk kepada jumlah tenaga buruh yang digunakan dalam pelbagai kegiatan ekonomi dalam sebuah negara. Gunatenaga merupakan satu petunjuk yang menggambarkan tingkat kegiatan ekonomi sesebuah negara. Pertambahan tingkat guna tenaga dalam ekonomi bererti semakin banyak faktor pengeluaran digunakan, semakin banyak keluaran dihasilkan dan pendapatan negara semakin meningkat.

Imbangan pembayaran merupakan penyata kira-kira yang menunjukkan semua urus niaga dan aliran wang di dalam sebuah negara pada suatu tahun tertentu. Imbangan pembayaran lebihan bermaksud jumlah nilai penerimaan sebuah negara melebihi jumlah nilai pembayaran negara tersebut.Imbangan pembayaran lebihan ini menguntungkan negara kerana meningkatkan cadangan emas dan  mata wang asaing. Imbangan pembayaran kurangan  bermaksud jumlah nilai pembayaran negara melebihi jumlah nilai penerimaan negara. Jadi imbangan ini merugikan negara kerana ia mengurangkan cadangan emas dan mata wang asing.


1.1.2     Unit – unit ekonomi dan faktor-faktor/sumber pengeluaran.

Unit – unit ekonomi terdiri daripada:
           
a.    Isi rumah

Isi rumah bermaksud individu atau kumpulan individu yang tinggal bersama dalam sebuah rumah. Isi rumah mempunyai permintaan iaitu mereka ialah pengguna. Isi rumah membeli barangan akhir yang dijual di pasaran. Isi rumah membelanjakan pendapatan yang mereka peroleh, iaitu hasil jualan perkhidmatan yang dipanggil upah. Upah yang diterima merupakan sebahagian perbelanjaan firma untuk membayar faktor buruh.

b.    Firma

Sebuah firma merupakan asas unit ekonomi yang menjalankan aktiviti pengeluaran.
Pengelompokan firma yang sejenis dikenali sebagai industri. Matlamat utama firma ialah memaksimumkan untung. Untuk memaksimumkan untung firma harus memilih gabungan input yang optimum dan mengeluarkan barangan dengan cekap.

c.    Kerajaan


Kerajaan merupakan badan yang mengurus dan melaksanakan kegiatan ekonomi sebuah negara untuk menstabilkan dan membangunkan ekonomi negara. Kerajaan akan mengawasi kegiatan isi rumah dan firma supaya mereka tidak menjalankan aktiviti-aktiviti yang merugikan masyarakat.

Kerajaan akan melakukan kegiatan ekonomi sendiri dengan mengeluarkan barang-barang dan perkhidmatan terutamanya barang dan perkhidmatan yang tidak dikeluarkan oleh pihak swasta. Untuk membiayai perbelanjaan tersebut kerajaan akan memperolehi hasil dalam bentuk cukai daripada isi rumah dan firma.

d.    Sektor luar


Sektor luar dikenali sebagai ekonomi empat sektor yang terdiri daripada sektor firma, sektor isi rumah, sektor kerajaan dan sektor luar negeri. Di dalam ekonomi terbuka,  sektor isi rumah, sektor firma dan sektor kerajaan membuat keputusan dalam menentukan perbelanjaan pelaburan swasta dan awam serta perbelanjaan penggunaan swasta dan awam manakala sektor luar negeri menentukan tingkat eksport dan tingkat import dalam negeri.


      Faktor-faktor/ Sumber Pengeluaran.

Dalam istilah ekonomi sumber dikenali sebagai faktor-faktor pengeluaran atau input. Faktor-faktor pengeluaran diperlukan oleh pengeluar untuk mengeluarkan barang-barang. Secara umumnya faktor pengeluaran terdiri dari tanah, buruh, modal dan usahawan.

a.    Tanah.

      Tanah adalah anugerah alam. Tanah merujuk kepada bahan galian, hasil hutan, air dan lain-lain anugerah alam semula jadi. Faktor tanah merupakan satu anugerah alam kepada manusia. Manusia mendapatnya secara percuma.

Penawaran faktor tanah adalah terhad. Tanah dapat digunakan untuk berbagai tujuan. Sekiranya tanah digunakan untuk satu kegunaan, maka untuk kegunaan lain tanah tidak dapat digunakan kerana penawaranya terhad.

Bermobiliti penggunaan, bukan bermobiliti tempat. Tanah dapat digunakan untuk berbagai tujuan. Oleh itu tanah dikatakan mempunyai mobiliti penggunaan. Walau bagaimanapun tanah tidak dapat dipindahkan tempat, iaitu tanah tidak dapat dipindahkan dari satu tempat ke tempat lain. Ganjaran kepada penggunaan tanah ialah sewa.

b.    Buruh

Buruh ialah orang yang bekerja dan mendapat upah. Upah yang mungkin diterima dalam bentuk wang atau barang. Buruh menjual perkhidmatan sama ada dari segi mental atau fizikal. Buruh dapat digolongkan sebagai buruh mahir dan bukan mahir.

Buruh mahir meliputi pekerja yang berpendidikan tinggi atau berkemahiran tinggi dalam bidang tertentu. Contohnya tukang kayu, mekanik kereta, pensyarah dan sebagainya.  Buruh tidak mahir ialah buruh yang tidak berkelulusan tinggi dan tidak mempunyai kemahiran dalam sesuatu bidang pekerjaan. Contohnya buruh kasar, petani, pekerja ladang dan pekerja ladang.

c.    Modal


Modal merupakan faktor pengeluaran yang diwujudkan oleh manusia sendiri untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan. Modal merupakan alat dan mesin yang dihasilkan oleh manusia sendiri untuk menghasikan barang dan perkhidmatan. Ganjaran kepada modal ialah  bunga atau faedah. Contoh barang modal ialah tali air, jalan raya, bangunan kilang, jentera dan sebagainya

Proses pengeluaran dan penambahan stok barang modal dikenali sebagai
pelaburan. Wang bukan barang modal kerana wang tidak dapat mengeluarkan
barang dan perkhimatan secara langsung tetapi dapat digunakan untuk membeli
barang modal bagi mengeluarkan barang dan perkhidmatan.

          d.    Usahawan


Usahawan ialah seorang pengurus yang mengabungkan faktor-faktor pengeluaran untuk menghasilkan barang dan perkhidmatan. Pengusaha akan membuat keputusan tentang apa, berapa dan bagaimana dan untuk siapa barang dihasilkan. Pengusaha akan menanggung risiko tentang ketidakpastian pada masa depan. Ganjaran yang bakal diperolehi oleh pengusaha ialah untung.


1.1.3 Masalah ekonomi dan masalah asas ekonomi

a)    Kehendak manusia yang tidak terbatas menyebabkan barang dan perhidmatan yang dihasilkan oleh faktor pengeluaran yang sedia ada tidak dapat memenuhi semua kehendak tersebut. Oleh yang demikian manusia perlu membuat pilihan yang cekap supaya dapat menghasilkan barang dan perkhidmatan mengikut kehendak  dan keperluan manusia supaya kepuasan dapat di maksimumkan.

b)    Masalah kekurangan,  pilihan dan kos lepas

Oleh kerana  kehendak-kehendak manusia adalah tidak terhad manakala sumber-sumber ekonomi adalah  terhad maka timbul masalah-masalah  kekurangan, pilihan dan kos lepas.

a.  Masalah kekurangan

Masalah kekurangan merujuk kepada kekurangan barang dan perkhidmatan yang dapat dihasilkan berbanding dengan kehendak manusia yang tidak terhad. Masalah kekurangan wujud disebabkan faktor-faktor pengeluaran seperti tanah, buruh, modal dan   pengusaha adalah terhad dan tidak dapat memenuhi semua kehendak manusia yang tidak terhad. Ini bermakna barang-barang dan perkhidmatan yang dihasilkan dalam ekonomi adalah kurang daripada yang dikehendaki oleh manusia.

      b. Masalah pilihan
     
Masalah kekurangan telah menimbulkan masalah masalah pilihan. Manusia harus membuat pilihan di antara barang-barang perkhidmatan yang dikehendaki dan membuat pilihan antara penggunaan masa kini dengan penggunaan pada masa depan. Pengguna akan membuat pilihan yang cekap supaya dapat memaksimumkan kepuasan

c. Kos lepas

Penyelesaian masalah pilihan melibatkan kos lepas. Kos lepas ialah pilihan kedua terbaik yang terpaksa dilepaskan kesan dari pilihan pertama. Masalah pilihan dihadapi oleh ketiga-tiga unit ekonomi iaitu individu, firma dan kerajaan. Contohnya katakan kerajaan mempunyai hasil sebanyak 100 juta dan ingin membina sama ada hospital atau kolej matrikulasi. Sekiranya kerajaan memilih membina kolej matrikulasi maka kos lepasnya ialah hospital.  

c)     Masalah asas ekonomi

            Masalah-masalah asas dalam ekonomi boleh dibahagikan kepada tiga masalah iaitu:

i.      Apa barangan dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan

Masalah apa dan berapa banyakkah barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan wujud kerana kemampuan faktor-faktor pengeluaran yang sedia ada untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan yang dikehendaki oleh masyarakat adalah terhad. Oleh itu masyarakat terpaksa membuat pilihan di antara barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan oleh masyarakat

ii.    Berapa banyakkah barangan dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan

Masyarakat terpaksa membuat pilihan di antara barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan oleh masyarakat, bermakna semakin banyak sumber ekonomi yang perlu digunakan untuk mengeluarkan barang dan pekhidmatan tersebut. Akibatnya sumber ekonomi yang tinggal untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan lain semakin kurang.

iii.      Bagaimanakah cara mengeluarkan barangan tersebut

Setelah masyarakat menyelesaikan masalah apakah barang dan perkhidmatan yang hendak dikeluarkan dan berapa banyak,sekarang ia perlu membuat keputusan tentang bagaimanakah cara mengeluarkan barang tersebut. Ia boleh memilih kaedah pengeluaran intensif  buruh atau intensif modal. Oleh kerana sumber-sumber ekonomi adalah terhad, maka kaedah yang dipilaih mestilah boleh menghasilkan output yang maksimum dengan kos pengeluaran minimum.

iv. Untuk siapakah barang-barang dikeluarkan

Masalah seterusnya ialah untuk siapakah ia dikeluarkan? Adakah ianya untuk orang-orang miskin atau orang-orang kaya. Lazimnya dalam sebuah ekonomi moden, untuk  siapakah barangan tersebut dikeluarkan adalah bergantung kepada bagaimana pendapatan yang diterima oleh faktor-faktor pengeluaran ditentukan. Mereka yang menerima pendapatan yang lebih tinggi akan menikmati lebih banyak barangan daripada mereka yang kurang mampu.

1.1.4 Pengkelasan barang

Aktiviti sesuatu sistem ekonomi dalam menghasilkan keluaran boleh dibezakan kepada benda-benda material dan bukan material. Benda-benda material seperti pakaian, makanan, rumah dan sebagainya dikenali sebagai barangan. Manakala benda-benda bukan material seperti perkhidmatan perubatan, pengangkutan, pelajaran dan sebagainya dikenali sebagai perkhidmatan. Dalam analisis ekonomi kedua-dua barang dan perkhidmatan dikenali sebagai barangan. Barang yang tersedia dalam ekonomi boleh dibezakan kepada beberapa jenis.

i)     Barang percuma dan barang ekonomi
Barang percuma ialah barangan yang ditawarkan oleh alam semula jadi dengan percuma. Penawaran barang percuma adalah tidak terhad dan tidak melibatkan sebarang kos, dan kos melepas adalah sifar. Contoh udara, cahaya matahari, angin dan lain-lain.

Barang ekonomi merupakan barang yang penawarannya adalah terhad berbanding dengan kehendak manusia yang tidak terhad. Barang ini mempunyai kos lepas dan harga yang tertentu. Kebanyakkan barang yang ada dalam dunia ini adalah barang ekonomi. Contoh barang ekonomi ialah semua barang yang ada dalam pasaran seperti komputer, pakaian dan makanan.


ii)    Barang perantaraan, barang modal dan barang pengguna/akhir.

Barang perantaraan ialah barang yang digunakan untuk mengeluarkan barang lain. Biasanya barang ini diminta oleh pengeluar. Permintaannya dikenali sebagai permintaan berkait atau permintaan terbitan. Contohnya ialah bahan-bahan mentah seperti getah, minyak kelapa sawit dan besi waja.

Barang pengeluar dikenali juga sebagai barang modal. Barang modal ialah barang yang digunakan oleh pengeluar untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan. Contoh barang modal ialah mesin, alat-alat  jentera dan kenderaan.

Barang pengguna dikenali sebagai barang siap atau barang akhir. Barang pengguna ialah barang yang dihasilkan oleh sebuah firma untuk kegunaan pengguna-pengguna dan tidak digunakan untuk  mengeluarkan barang lain. Contohnya buku, baju, motosikal dan makanan.

iii)     Barang awam dan barang persendirian

Barang awam merupakan barang yang tidak mempunyai sifat kekecualian. Semua orang boleh menggunakannya, sama ada ia mampu bayar atau tidak. Barang ini disediakan oleh kerajaan. Contohnya ialah lampu jalan raya, hospital, sekolah dan taman-taman permainan.

Barang persendirian juga dikenali sebagai barang swasta atau barang milik individu. Orang yang mampu membayar sahaja yang boleh menggunakannya. Orang lain tidak boleh menggunakannya tanpa kebenaran pemiliknya. Selalunya barang ini ditawarkan oleh pihak swasta. Contoh kereta, radio, rumah dan sebagainya.


            1.2      Keluk kemungkinan pengeluaran (KKP)

       a)    Maksud KKP
Keluk kemungkinan pengeluaran boleh didefinisikan sebagai keluk yang menunjukkan tingkat maksimum pelbagai kombinasi dua barangan yang dapat dikeluarkan oleh sesebuah ekonomi dengan menggunakan sumber-sumber ekonomi yang cekap pada tingkat teknologi tertentu.


       b)    Andaian KKP
     
Beberapa andaian yang perlu dibuat di dalam pembentukan keluk kemungkinan pengeluaran iaitu:

a. Ekonomi mencapai guna tenaga penuh
Ini bermakna semua faktor pengeluaran yang tersedia  digunakan dengan sepenuhnya. Kesan dari andaian ini tingkat pengeluaran mencapai jumlah yang paling maksimum. 


   
b.    Ekonomi hanya mengeluarkan dua jenis barangan
Andaian ini digunakan karana rajah yang digunakan hanya mempunyai dua paksi sahaja. Misalnya ekonomi hanya mengeluarkan mesin basuh dan kereta.

c. Tingkat teknologi adalah tetap dan tidak berubah
    Dengan andaian ini daya pengeluaran sut faktor-faktor pengeluaran adalah tetap.


d. Kuantiti dan kualiti sumber ekonomi adalah tetap

Andaian ini menyatakan bahawa kuantiti dan kualiti faktor-faktor pengeluaran adalah tetap dan tidak berubah dan kualiti faktor-faktor pengeluaran juga adalah sama.

Jadual 1.1 di bawah menunjukkan satu contoh jadual kemungkinan pengeluaran. Jadual tersebut menunjukkan terdapat enam  gabungan faktor pengeluaran untuk mengeluarkan  mesin basuh dan kereta yang dapat dikeluarkan oleh sesebuah ekonomi dengan menggunakan sumber-sumber yang sedia ada. Beberapa pilihan antara mesin basuh dan kereta dapat dikeluarkan. Pada titik A, ekonomi menggunakan semua faktor-faktor pengeluaran yang sedia ada untuk menghasilkan 15 buah kereta. Titik B,C,D,E dan F menunjukkan beberapa kombinasi mesin basuh dan kereta yang dapat dihasilkan dengan menggunakan faktor-faktor pengeluaran yang sedia ada. Pada titi F, ekonomi menggunakan semua faktor pengeluaran untuk mengeluarkan 5 mesin basuh dan tiada kereta yang dikeluarkan. Kombinasi mana yang hendak dipilih oleh masyarakat  bergantung kepada cita rasa mereka

                        Jadual 1.1: Jadual kemungkinan pengeluaran
Kemungkinan
pengeluaran
Mesin Basuh
Kereta
A
0
15
B
1
14
C
2
12
D
3
9
E
4
5
F
5
0

 











KELUK KEMUNGKINAN PENGELUARAN
           
Berdasarkan data dalam jadual 1.1 diatas suatu keluk kemungkinan pengeluaran dapat dibuat di mana paksi datar menunjukkan jumlah mesin basuh manakala paksi menegak menunjukkan pengeluaran kereta.  Keluk kemungkinan pengeluaran dapat diterbitkan dengan menyambungkan semua titik-titik A,B,C,D,E dan F seperti di dalam rajah 1.1

Pengeluaran pada titik-titik A,B,C,D,E dan F merupakan pengeluaran yang cekap dan ekonomi berada dalam guna tenaga penuh. Titik-titik yang terletak di bawah keluk kemungkinan pengeluaran seperti titik U merupakan kombinasi yang dapat dicapai tetapi pengeluaran pada titik ini adalah tidak cekap kerana terdapat pembaziran dan pengangguran faktor-faktor pengeluaran. Sebarang titik yang terletak di luar keluk kemungkinan pengeluaran seperti titik Y, merupakan titik yang tidak dapat dicapai kerana ketidakcukupan faktor-faktor pengeluaran.
    Rajah 1.1: Keluk kemungkinan pengeluaran

 


Keluk kemungkinan pengeluaran di atas dapat menjelaskan masalah asas ekonomi iaitu masalah   kekurangan, pilihan dan kos lepas. Masalah kekurangan dapat ditunjukkan oleh kombinasi yang berada di sebelah kanan keluk kemungkinan pengeluaran seperti pada titik Y. Masalah pilihan dijelaskan dengan pelbagai kombinasi keluaran optimum yang dihasilkan pada titik A,B,C,D,E dan F.   Kecerunan keluk kemungkinan pengeluaran menunjukkan konsep kos lepas kerana ia merujuk kepada jumlah kereta yang terpaksa dilepaskan untuk menambahkan pengeluaran mesin basuh.


            1.2.2. Keluk kemungkinan pengeluaran dapat menerangkan beberapa konsep
                yang berikut:

a.    Konsep kekurangan

Masalah kekurangan wujud apabila  sumber ekonomi yang ada tidak dapat memenuhi kehendak manusia yang tidak terhad. Berdasarkan rajah 1.1  kombinasi barang di sepanjang KKP  AF menunjukkan had maksimum dua barang yang dapat di hasilkan dengan sumber yang ada pada tingkat teknologi tertentu. Setelah mencapai had maksimum, masalah kekurangan menghalang masyarakat daripada menambahkan pengeluaran kedua-dua barang secara serentak. Untuk menambah satu barang maka satu barang lagi perlu dikurangkan pengeluaranya. Kecerunan negatif kkp mengambarkan masalah kekurangan iaitu untuk tambah kereta maka mesin basuh perlu dikurangkan



b.    Konsep pilihan

Masalah kekurangan menyebabkan masyarakat perlu membuat pilihan. Masyarakat dapat memilih pelbagai kombinasi barang di sepanjang KKP mengikut kehendak masyarakat. Jika masyarakat lebih mementingkan pengeluaran kereta digambarkan oleh titik A, maka masyarakat akan memperuntukan lebih banyak sumber ekonomi  untuk mengeluarkan barang tersebut dan hanya sedikit sumber untuk mengeluarkan mesin basuh. Pilihan ini ditunjukkan oleh pergerakan sepanjang KKP AF.


1.2.3. Hubungan keluk kemungkinan pengeluaran dengan kos lepas

Hubungan keluk kemungkinan pengeluaran dengan kos lepas ditunjukkan oleh kecerunan keluk kemungkinan pengeluaran. Kecerunan keluk kemungkinan pengeluaran diukur oleh kadar transformasi sut bagi satu barangan dengan barangan lain. Kadat transformasi sut bagi barang X dan Y ditunjukkan oleh rumus berikut:
MRTxy  =       ∆ QY       =   jumlah barang Y dilepaskan
                        ∆ QX            Jumlah barang X ditambah
 

     




Di mana,

            ∆ QY = perubahan kuantiti barang X
            ∆ QX = perubahan kuantiti barang X

Kadar transformasi sut mengukur beberapa banyak barang Y yang perlu dilepaskan untuk memperolehi seunit barang X.

Bentuk keluk kemungkinan pengeluaran ditentukan oleh jenis kos lepas sama ada kos lepas adalah malar atau kos lepas meningkat.

Bentuk keluk kemungkinan pengeluaran yang cembung menggambarkan kos lepas yang meningkat. Setiap tambahan satu unit barang x, kuantiti barang Y yang perlu dilepaskan semakin bertambah. Contoh kos lepas yang meningkat ditunjukkan oleh jadual 1.1. Penambahan pengeluaran mesin basuh daripada 1 unit kepada 2 unit menyebabkan 2 unit kereta terpaksa dilepaskan. Seterusnya tambahan pengeluaran mesin basuh daripada 2 unit kapada 3 unit menyebabkan 3 unit kereta terpaksa dilepaskan. Rajah 1.2 di bawah menunjukkan bentuk keluk kemungkinan pengeluaran yang meggambarkan kos lepas meningkat.


 Rajah 1.2: Keluk kemungkinan pengeluaran bebentuk cembung





 

Bentuk keluk kemungkinan pengeluaran bergaris lurus yang mencerun ke bawah dari kiri ke kanan menggambarkan kos lepas yang malar. Setiap tambahan satu unit barang x, kuantiti barang Y yang perlu dilepaskan adalah pada kadar yang sama. Contoh kos lepas malar ditunjukan oleh jadual 1.2 di bawah. Tambahan satu unit barang X akan menyebabkan 2 unit barang Y terpaksa dilepaskan pada kadar yang sama.

            Jadual 1.2: Jadual kemungkinan pengeluaran kos lepas malar

Kombinasi
Barang X
Barang Y
A
0
8
B
1
6
C
2
4
D
3
2
E
4
0

Bentuk keluk kemungkinan pengeluaran yang menggambarkan kos lepas malar dapat ditunjukkan oleh rajah 1.3.

                  Rajah 1.3: keluk kemungkinan pengeluaran kos lepas malar
        


1.2.4.    Perubahan keluk kemungkinan pengeluaran

Keluk kemunkinan pengeluaran akan berubah kesan daripada pertambahan faktor-faktor pengeluaran dan kemajuan teknologi.

    1. Pertambahan faktor-faktor pengeluaran

Pertambahan faktor-faktor pengeluaran seperti pertambahan buruh, penemuan bahan-bahan galian baru dan kemasukan modal asing akan menyebabkan perubahan keluk kemungkinan pengeluaran. Pertambahan  faktor-faktor menyebabkan keupayaan pengeluaran kereta dan mesin basuh bertambah, maka keluk kemungkinan pengeluaran AB akan berpindah ke keluk kemungkinan pengeluaran CD seperti di dalam rajah 1.4

Rajah 1.4: peralihan KKP kesan daripada pertambahan faktor pengeluaran.





    1. Kemajuan teknologi

Kemajuan teknologi akan meninggikan daya pengeluaran. Keluk kemungkinan pengeluaran akan berpindah ke kanan. Keadaan ini dapat digambarkan dalam rajah 1.5 di bawah. Keluk kemungkinan pengeluaran yang asal ialah keluk AB dan berpindah ke keluk CD.


Rajah 1.5: Peralihan KKP kesan kemajuan teknologi

 



Apabila berlaku kemajuan teknologi di dalam pengeluaran kereta sahaja, maka keluk kemungkinan pengeluaran akan bergerak daripada AB ke CD seperti di dalam rajah 1.6 di bawah.

Rajah 1.6: Perubahan dalam teknologi pengeluaran satu barang


 



Apabila berlaku kemajuan teknologi di dalam pengeluaran mesin basuh saja, keluk kemungkinan pengeluaran akan berubah daripada AB ke AD seperti di dalam rajah 1.7.

Rajah 1.7: perubahan dalam teknologi pengeluaran satu barang
 
  

Kemajuan teknologi menyebabkan pertambahan pengeluaran kereta lebih besar daripada mesin basuh. Ini dapat ditunjukkan di dalam rajah 1.8. Keluk kemungkinan pengeluaran berpindah dari AB ke CD.

Rajah 1.8: perubahan dalam teknologi
 
  

Kemajuan teknologi menyebabkan pertambahan pengeluaran mesin basuh lebih besar daripada kereta dapat ditunjukkan di dalam rajah 1.9. Keluk kemungkinan pengeluaran berpindah daripada AB ke CD.

  Rajah 1.9: Perubahan dalam teknologi
 

Menghitung kos lepas seunit

      Kos Lepas Seunit =    ∆ brg X             barang yg dilepaskan
         (MRT)                    ∆ brg Y             barang yg ditambah

 





Titik kombinasi
A
B
C
D
E
Jentera
0
1
2
3
4
Motosikal
100
90
75
55
0








  1. Berapakah kos lepas seunit untuk menghasilkan jentera dari kombinasi B ke C?

        Kos Lepas =   ∆ motosikal      (barang yg dilepaskan)
                                ∆ jentera         (barang yg ditambah)
       J0 = 1 , M0 = 90
            J1 = 2 , M1 = 75

       M1 – M0     =  75 – 90
            J1 – J0       =     2 – 1

       - 15
               1
=    -15
       Maksud : 15 unit motosikal perlu dilepaskan utk menghasilkan tambahan 1  unit jentera.

2.    Berapakah kos lepas seunit untuk mengeluarkan motosikal dari kombinasi D ke C? 

       Kos Lepas = ∆ jentera      (barang yg dilepaskan)
                            ∆ motosikal  (barang yg ditambah)

       J0 = 3 , M0 = 55
            J1 = 2 , M1 = 75

       J1 – J0     =     2 – 3
           M1 – M0       75 – 55

=    - 1
                   20

       Maksud : 1/20 unit jentera perlu dilepaskan utk menghasilkan tambahan
                           1 unit motosikal

3.    Hitung kos lepas seunit untuk menghasilkan unit ketiga jentera.

Kos Lepas = ∆ motosikal        (barang yg dilepaskan)
                     ∆ jentera            (barang yg ditambah)

       J0 = 2 , M0 = 75
J1 = 3,  M1 = 55

       M1 – M0     =    55 – 75
 J1 – J0       =        3 – 2

       - 20
  1

=    -20

       Maksud : 20 unit motosikal perlu dilepaskan utk menghasilkan unit ketiga  jentera



1.3 Sistem  Ekonomi

Terdapat empat bentuk sistem ekonomi. Bentuk sistem ekonomi yang berbeza adalah disebabkan oleh ideologi, nilai kebudayaan dan politik penduduk negara tersebut. Sistem ekonomi tersebut ialah sistem ekonomi kapitalis, sistem ekonomi sosialis, sistem ekonomi campuran dan sistem ekonomi Islam.


1.3.1.    Sistem ekonomi kapitalis

Sistem ekonomi kapitalis juga dikenali sebagai sistem ekonomi usaha bebas atau laizes faire. Setiap pengeluar mempunyai tujuan untuk mendapatkan keuntungan semata-mata. Segala keputusan pengeluaran barang ditentukan oleh pasaran, iaitu kuasa permintaan dan kuasa penawaran. Kuasa permintaan dan penawaran ini berperanan sebagai mekanisme pasaran dalam menentukan harga, jenis, jumlah dan untuk siapa sesuatu barang itu dikeluarkan.


        1.3.1.1. Ciri-ciri sistem ekonomi kapitalis

a.    Tingkat harga

Harga memainkan peranan yang penting. Harga ditetapkan oleh permintaan dan penawaran. Penentuan harga ini dinamakan makenisme harga. Makenisme harga dapat menetukan harga dan kuantiti sesuatu barangan.
 


b.    Pemilikan swasta

Setiap individu bebas mencari kekayaan dan menggunakan harta-hartanya mengikut harsatnya sendiri. Namun demikian, seseorang ini mesti patuh kepada undang-undang negara. Oleh itu, setiap individu akan mencari kekayaan semaksimum mungkin bagi memenuhi keperluan dan cita-citanya.

c.    Kerajaan tidak campur tangan dalam aktiviti-aktiviti ekonomi.

Segala kegiatan ekonomi ditentukan oleh pengguna dan pengeluar. Pengeluar bebas mengeluarkan keluarannya sebanyak mungkin dan pihak berkuasa tidak akan campurtangan dengan menentukan barangan. Begitu juga pihak pengguna bebas memiliki apa sahaja bergantung kepada pendapatan individu itu sendiri.

d.    Wujudnya persaingan.

Persaingan berlaku dalam sistem ekonomi kapitalis. Persaingan adalah bebas antara pengeluar dengan pengeluar. Mereka bersaing bagi menarik hati pengguna dengan menggunakan pelbagai kaedah umpamanya pengiklanan.


e.    Wujud pelbagai barangan dan perkhidmatan.

Terdapat pelbagai jenis barangan dan perkhidmatan dalam pasaran.ini adalah kerana pengguna meminta pelbagai jenis barangan dan pengeluar akan berusaha memenuhi permintaan pengguna.


1.3.1.2. Bagaimana masalah asas ekonomi diselesaikan

Semua masalah ekonomi diselesaikan oleh mekanisme pasaran. Masalah apakah barang yang hendak    dikeluarkan dan barapa banyak jumlahnya akan ditentukan oleh kuasa pengguna. Para pengguna akan cuba memaksimumkan kepuasan dengan pendapatannya yang terhad iaitu dengan membeli harga tanah terrendah dan para pengeluar akan cuba memaksimumkan keuntungan dengan menjual harga tertinggi. Keseimbangan harga dan kuantiti akan tercapai apabila keluk permintaan bersilang dengan keluk penawaran. ( akan dibincangkan dengan lanjut dalam bab 2 ).


1.3.1.3. Kebaikan-kebaikan sistem ekonomi kapitalis.

a.    Kebajikan individu dan masyarakat dapat dimaksimumkan.

Mengikut sistem ekonomi pasaran bebas, individu dikatakan rasional. Ia merupakan pembuat keputusan yang bijak untuk dirinya sendiri. Masing-masing akan cuba memaksimumkan kepuasan.

c.    Persiangan bebas memberi faedah kepada individu dan Negara.

Dalam pasaran bebas terdapat banyak firma yang bersaing mengeluarkan berbagai jenis barang. Persaingan antara firma ini akan dapat meningkatkan kecekapan firma  dalam sesebuah negara. Hanya firma yang cekap sahaja akan kekal dalam industri. Persaingan yang wujud dalam pasaran ini akan menyebabkan harga yang dinikmati pengguna lebih rendah dan kualiti barang adalah baik.

d.    Menggalakkan perkembangan teknologi dan inovasi.

Persaingan yang wujud dalam pasaran akan meyebabkan setiap firma berusaha mencari teknologi baru, berusaha mengadakan inovasi serta menjimatkan kos pengeluaran dan meningkatkan daya pengeluaran. Persaingan yang wujud akan membawa kemajuan kepada sesebuah negara.

e.    Kecekapan penggunaan faktor pengeluaran.

Dalam sistem ekonomi pasaran bebas, kuasa permintaan dan penawaran akan menentukan harga barangan dan faktor pengeluaran. Semakin tinggi permintaan maka semakin tinggi harga sesuatu barang dan permintaan faktor pengeluaran turut meningkat begitu juga sebaliknya. Harga yang tinggi akan menyebabkan pengguna menggunakan barangan tanpa membazir dengan lebih cekap.


1.3.1.4. Kelemahan-kelemahan sistem ekonomi kapitalis.

a.    Kegagalan menyediakan barangan awam.

Barangan awam ialah barangan jika ditawarkan kepada seseorang terpaksa ditawarkan kepada orang lain. Barang ini mempunyai ciri penggunaan bersama dan tidak wujud persaingan sebagaimana terdapat dalam barangan swasta seperti perkhidmatan pertahanan dan bomba. Barangan awam mempunyi nilai sosial yang tinggi. Barangan ini tidak dikeluarkan oleh puhak swasta. Oleh itu kerajaan terpaksa campurtangan untuk mengeluarkannya

b.    Mewujudkan ketidakstabilan ekonomi

Dikatakan punca wujudnya ketidakstabilan ekonomi adalah disebabkan individu bertindak besendirian secara bebas tanpa perangcangan. Kesan dari penawaran dan permintaan yang kerap berubah menyebabkan harga barangan tidak stabil. Ketidakstabilan harga ini akan menyebabkan ekonomi mengalami inflasi atau kemelesetan serta masalah defisit dalam imbangan pembayaran. Semua ini menberi kesan negatif kepada rakyat dan negara.

c.    Agihan pendapatan yang tidak setara

Mekanisme pasaran yang bebas tanpa sekatan akan mengakibatkan agihan pendapatan kekayaan negara tidak setara. Dalam sistem ekonomi yang kaya bertambah kaya dan yang miskin bertambah miskin. Mereka yang kaya akan menggunakan kekuasaan yang ada bagi menghalang perkembangan penguasa kecil. Jika keadaan ini terus wujud dalam ekonomi, maka agihan pendapatan antara individu dan antara wilayah monopoli dalam pengeluaran dan seterusnya menjejaskan kebajikan pengguna.


d.    Mewujudkan kuasa monopoli

Persaingan yang hebat antara firma dalam pasaran akan melibatkan kos yang tinggi, terutamanya kos pengiklanan. Kos ini kerapkali dipindah atau dibebankan kepada pengguna. Kesan dari persaingan ini akhirnya tinggal beberapa buah firma sahaja yang mungkin dapat terus kekal dan bertahan. Ini akan mewujudkan monopoli dalam pengeluaran dan seterusnya menjejaskan kebajikan pengguna.

e.    Kesan luaran yang negatif

Matlamat utama pengeluar ialah memaksimumkan keuntungan dan proses pengeluaran kerap kali dikatakan mendatangkan kesan luaran negatif seperti pencemaran air dan udara. Masalah ini menyebabkan pengeluar mendapat untung dan masyarakat dibebankan dengan kos pencemaran yang merupakan kos sosial.


1.3.2.            Sistem ekonomi sosialis

Sistem ekonomi sosialis atau sistem ekonomi perancangan pusat atau sistem ekonomi arahan pusat ialah sistem ekonomi di mana semua kegiatan ekonomi dikawal sepenuhnya oleh kerajaan pusat. Masyarakat tidak mepunyai kebebasan untuk menentukan corak kegiatan ekonomi yang dikehendaki. Ini adalah menjamin tingkat kebajikan dan kesejahteraan masyarakat yang tinggi. Pengeluaran yang dihasilkan bukan bertujuan keuntungan sebaliknya untuk kepentingan masyarakat keseluruhan.


        1.3.2.1. Ciri-ciri sistem ekonomi perancangan pusat

a.    Sistem pemilikan bersama

Ini beerti bahawa semua unit pengeluaran dimiliki oleh kerajaan secara kolektif. Pemerintah bertanggungjawab sepenuhnya terhadap pengeluaran dan kawalan

b.    Tidak mementingkan keuntungan mutlak

Keuntungan bukanlah motif utama sistem ekonomi ini. Melalui sistem ekonomi perancangan pusat, aspek kebajikan rakyat adalah matlamat yang terpenting.

c.    Wujudnya lembaga perancangan ekonomi

Dalam sistem ekonomi perancangan pusat terdapat satu lembaga yang ditubuhkan oleh pemerintah bagi merancang program, strategi, prosedur. Lembaga ini akan memastikan segala yang dirancang dilaksanakan dengan berkesan.

d.    Harga dan kualiti ditentukan oleh kerajaan.
Rakyat tidak mempunyai apa-apa kuasa dalam penentuan harga dan kualiti sesuatu barangan. Segala harga dan kualiti barangan dan perkhidmatan ditentukan oleh pihak kerajaan.



1.3.2.2.    Bagaimana masalah asas ekonomi diselesaikan.

Dalam sistem ekonomi ini semua keputusan ekonomi ditentukan oleh kerajaan pusat. Individu tidak mempunyai kebebasan untuk memilih barang yang sesuai dengan keinginan mereka dan kuasa beli dikawal oleh kerajaan.

Masalah apa yang hendak dikeluarkan akan ditetapkan oleh kerajaan melalui badan perancangan ekonomi. Selalunya kerajaan akan mengeluarkan barang-barang yang boleh meningkatkan kebajikan masyarakat bukannya barangan yang bermotifkan keuntungan. Jumlah barangan yang hendak dikeluarkan bergantung kepada keputusan kerajaan berdasarkan keperluan masyarakat semasa.

Semasa faktor pengeluaran dimiliki dan dikawal oleh kerajaan. Individu tidak dibenarkan memiliki harta kekayaan. Oleh yang demikian kerajaan akan menentukan bagaimana barangan dikeluarkan. Biasanya badan perancangan akan memperuntukan faktor-faktor pengeluaran untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan supaya dapat mempertingkatkan kebajikan masyarakat dan keselamatan negara.

Karajaan juga akan menentukan untuk siapa barang harus dikeluarkan. Karajaan juga menyediakan barang keperluan asas seperti makanan, pakaian, perlindungan dan sebagainya untuk diagihkan kepada masyarakat bertujuan meninggikan kebajikan mereka. Selain itu kerajaan akan mempastikan tidak wujudnya pengangguran sebaliknya agihan pendapatan adalah setara.


1.3.2.3.    Kebaikan-kebaikan sistem ekonomi perancangan pusat

a.    Agihan pendapatan seimbang

Dalam system ekonomi perancang pusat semua faktor pengeluaran dan aset dimiliki oleh kerajaan. Setiap individu diberi hak yang sama rata untuk memenuhi kehidupan. Setiap penduduk diberi kaminan hak asasi dan kawalan pembolotan harta kekayaan negara, menjadikan rakyat tiada yang kaya dan tidak yang miskin. Oleh itu agihan pendapatan menjadi seimbang dan masalah ketidak seimbangan pendapatan tidak timbul dalam sistem ini.

b.    Matlamat sosial diutamakan

Matlamat kerajaan dalam sistem ini ialah meningkatkan kepentingan dan kebajikan masyarakat secara menyeluruh bukannya mencapai keuntungan yang maksimum. Oleh yang demikian kerajaan akan mengeluarkan lebih barang awam berbanding dengan barang yang boleh mendatangkan kesan luaran negatif. Dengan berbuat demikian, kebajikan sosial sentiasa dikekalkan pada tahap yang tinggi.

c.    Penggunaan sumber ekonomi yang cekap

Sistem ekonomi ini menerima hakikat bahawa setiap manusia perlu diberi keperluan asas dalam kehidupan mereka umpamanya makanan, pakaian, tempat tinggal, perubatan dan sebagainya. Keperluan ini merupakan hak rakyat. Pengeluaran barangan yang dikawal kerajaan akan menjamin kecekapan dalam penggunaan sumber-sumber ekonomi.

d.    Kestabilan ekonomi

Kawalan sepenuhnya terhadap ekonomi menyebabkan ekonomi negara yang mengamalkan sistem ini lebih stabil. Masalah inflasi, pengangguran dan imbangan pembayaran tidak begitu ketara kerana kerajaan yang memiliki faktor pengeluaran boleh mengawal pelaburan, penawaran agregat serta permintaan agregat.


1.3.2.4.    Kelemahan-kelematan system ekonomi perancangan pusat

a.    Individu hilang kuasa memiliki kekayaan

Individu dilarang dari memiliki harta kekayaan dan tidak bebas memilih barang yang mereka kehendaki. Walaupun individu diberi jaminan mengenai mata pencarian mereka, tetapi mereka tidak dibenarkan memilih atau menukar pekerjaan. Ini bermakna mereka telah kehilangan kebebasan untuk membuat keputusan ekonomi sendiri menyebabkan kebolehan, tanaga serta kemampuan mereka tidak dapat dimaksimumkan.

b.    Kurang motivasi dan insentif bekerja kuat

Sistem ekonomi ini menjamin setiap individu mendapat keperluan asas. Indivdu tidak dibenarkan secara bebas mengumpul kekayaan. Keadaan ini tidak menggalakkan individu untuk berusaha dan bekerja kuat. Masing-masing mencari jalan untuk mengambil tugas-tugas yang ringan dan menyeronokkan sahaja dan kesannya daya pengeluaran negara menjadi rendah.

c.    Teknologi dan reka cipta terhad

Daya cipta oleh anggota masyarakat merupakan penggerak utama kepada perkembangan teknologi dalam sesebuah negara. Individu berupaya merekacipta kaedah pengeluaran yang cekap atau barangan baru, yang bukan sahaja boleh mendatangkan keuntungan lumayan kepadanya malahan dapat mengukuhkan lagi kedudukan kewangannya. Maka individu yang bermatlamat ini akan berusaha untuk mencipta teknologi baru. Akan tetapi dalam sistem ekonomi perancangan pusat, daya cipta manusia adalah terhad kerana tanpa dorongan keuntungan persendirian adalah sukar untuk memotivasikan individu ke arah penciptaan teknologi yang baru.

d.    Kelemahan perancangan

Perancangan yang terlalu kompleks tidak dapat dibuat untuk semua kegiatan ekonomi dalam negara oleh sistem ekonomi perancangan pusat. Dengan demikian sesetengah perancangan tidak cekap dan ini akan melemahkan pertumbuhan ekonomi. Perancangan juga menjadi lemah kerana tiada ganjaran yang memuaskan. Kakitangan kerajaan yang jujur dalam manjalankan tugas juga sukar diperolehi.


1.3.3.    Sistem ekonomi campuran

1.3.2.2.    Konsep ekonomi campuran

Sistem ekonomi campuran merupakan satu sistem ekonomi di mana pihak swasta dan kerajaan bersama-sama membuat keputusan dan menyelesaikan masalah-masalah asas ekonomi. Sistem ini merupakan perantaraan di antara sistem ekonomi pasaran dan sistem ekonomi perancangan pusat. Dalam sistem ekonomi ini biasanya kerajaan campur tangan dalam kegiatan ekonomi yang penting sahaja. Masyarakat diberi kebebasan untuk menentukan kegiatan ekonomi yang ingin dijalankan melalui mekanisme harga.

1.3.2.3.    Bagaimanakah masalah asas ekonomi diselesaikan

Masalah apa dan berapa banyak kualiti barangan yang akan dikeluarkan akan ditentukan oleh sektor swasta dan sektor kerajaan. Dalam sektor swasta mekanisme harga melalui intraksi antara kuasa permintaan dan penawaran menentukan apa dan berapa banyak kuantiti barangan yang akan dikeluarkan. Pengguna dan pengeluar bebas membuat pilihan.

Melalui undang-undang dan sistem perlesenan, kerajaan menettukan jenis dan kuantiti barang  yang akan dikeluarkan. Dalam sektor awam, kerajaan mengeluarkan barang sosial seperti jalan raya, lampu jalan, perkhidmatan pertahanan, bomba, pendidikan dan kesihatan.

Apabila wujud kelemahan mekanisme harga, kerajaan akan campur tangan untuk mengawal jenis, jumlah dan harga barangan tertentu yang dikeluarkan oleh sektor swasta umpamanya dasar harga maksimum, dasar harga minimum, koata dan dasar kawalan harga dilaksanakan untuk tujuan ini.

Masalah bagaimana barang dikeluarkan juga diselesaikan oleh sektor swasta dan sektor kerajaan. Mekanisme harga masih memainkan peranan penting untuk menyelesaikan masalah bagaimana barangan dikeluarkan. Harga faktor-faktor pengeluaran akan membantu para pengeluar untuk menentukan teknik pengeluaran supaya kos pengeluaran diminimimkan. Kerajaan akan campur tangan sekiranya ada kelemahan. Pihak pengeluar perlu mamatuhi undang-undang pencemaran, penggunaan teknologi dan sebagainya.

Kerajaan dan swasta akan bekerjasama untuk menyelesaikan masalah untuk siapa barang dikeluarkan. Dalam sektor swasta, mekanisme harga akan menentukan harga barang dalam pasaran barang dan harga faktor dalam pasaran faktor. Mekenisme pasar dan agihan pendapatan menentukan untuk siapa barang dikeluarkan. Kerajaan pula akan mengeluarkan barang sosial kepada penduduk untuk kebajikan masyarakat dan keselamatan negara. Campur tangan kerajaan bertujuan untuk menjaga kebajikan masyarakat.


1.3.2.4.    Bentuk-bentuk campurtangan kerajaan iaitu:

Terdapat 3 bentuk campurtangan kerajaan iaitu:

a.    Dasar fiskal

Dasar fiscal merujuk kepada dasar pencukaian dan perbelanjaan kerajaan. Tujuan kutipan cukai ialah untuk untuk mendapatkan hasil kepada kerajaan dan juga untuk mengurangkan permintaan terhadap sesuatu barang dan perkhidmatan. Selain itu cukai juga untuk menggalakkan pengguna dan pengeluar menggunakan faktor pengeluaran dengan cekap.

Perbelanjaan kerajaan secara langsung dapat membekalkan kemudahan asas penubuhan perusahaan awam, yang seterusnya dapat membangunkan negara dengan lebih pesat dan lebih seimbang.

b.    Penggubalan peraturan dan undang-undang

Penggubalan peraturan dan undang-undang diperlukan supaya sistem ekonomi dapat berjalan dengan lancar dan berkesan. Selain dari itu ia juga bertujuan untuk kesejahtaraan dan kemakmuran negara. Antara bentuk undang-undang yang digubal di Malaysia seperti Akata Syarikat 1965, Akta Galakan Perlaburan 1968, Akta Pekerja 1968 dan Akta Buruh 1968.

c.    Dasar kewangan

Dasar kewangan dijalankan oleh bank pusat yang bertujuan mengawal penawaran wang dalam pasaran. Semasa kemelesetan bank pusat cuba menambah penawaran wang dalam negara melalui dasar kewangan. Penambahan penawaran wang menyebabkan kadar bunga jatuh. Kajatuhan kadar bunga menyebabkan pertambahan perlaburan dan menyebabkan berlaku pertambahan peluang pekerjaan kepada penduduk. Akhirnya pengangguran akan berkurang.

Sebaliknya semasa inflasi, bank negara akan mengurangkan panawaran wang. Ini akan menyebabkan kadar bunga meningkat dan seterusnya akan menggalakkan masyarakat menabung. Kanaikan dalam tabungan akan mengurangkan permintaan masyarakat tehadap barang di pasaran. Pengurangan permintaan keseluruhannya di pasaran menyebabkan harga barangan turun dan inflasi dapat dibendung.

1.3.3   Sebab-sebab campurtangan kerajaan

       a.  Menyediakan barang awam
Barang awam tidak disediakan dalam sistem ekonomi pasaran bebas kerana kos untuk mengeluarkannya adalah terlalu tinggi dan tidak mendatangkan keuntungan. Ini kerana firma tidak dapat menghalang orang yang tidak membayar untuk menggunakannya. Oleh itu, kerajaan bertanggungjawab untuk mengeluarkan barang awam untuk meningkatkan kebajikan dan pembangunan negara. Barangan yang disediakan oleh kerajaan adalah seperti pertahanan, lampu jalan raya, pengangkutan kereta api, pendidikan dan sebagainya.  

      b.  Ketaksetaraan agihan pendapatan
Kerajaan campurtangan dalam kegiatan ekonomi bertujuan supaya jurang perbezaan pendapatan di antara golongan kaya dengan golongan miskin dapat dirapatkan dan sumber kekayaan negara dapat diagihkan dengan lebih setara. Melalui sistem percukaian dan pemberian subsidi kerajaan berjaya menghasilkan agihan pendapatan yang seimbang supaya golongan kaya tidak menjadi semakin kaya dan golongan miskin tidak bertambah miskin.          

     c.   Kewujudan kuasa monopoli
Kuasa monopoli yang wujud di bawah mekanisme pasaran perlu dikurangkan atau dihapuskan kerana monopoli akan menyebabkan firma berupaya menguasai pasaran dan mengenakan tingkat harga yang tinggi ke atas barang-barang yang sengaja dihasilkan dengan kuantiti yang sedikit. Kuasa monopoli dapat dibendung melalui kawalan langsung dan kawalan tak langsung.

     d.   kesan eksternaliti negatif
Pelaksanaan undang-undang dan peraturan oleh kerajaan dapat menghapuskan kesan luaran yang negatif seperti pencemaran alam dan masalah kesesakan lalu linta  akibat daripada aktiviti pengeluaran dan penggunaan pihak swasta yang tidak terkawal.

e.         Ketakstabilan harga
Ketidakstabilan harga berpunca daripada permintaan dan penawaran yang kerap berubah. Hal ini menyebabkan harga barang tidak stabil dan menyebabkan ekonomi melambung dan meleset. Melalui campur tangan kerajaan harga barang ditentukan oleh mekanisme harga dan dikawal oleh kerajaan.  


1.3.3.    Sistem ekonomi Islam

Ekonomi Islam adalah merupakan “ilmu yang mengkaji kegiatan manusia yang selaras kehendak-kehandak syariat dalam memperolah, mengguna atau megurus sumber alam untuk kebaikan diri serta kebaikan bersama secara kebendaan dan kerohanian bagi mandapat keredaan Allah”.

Islam menangani pengekonomian ini bedasarkan akidah yang kukuh. Rezeki yang Allah sediakan di ala mini adalah mencukupi untuk seluruh makhlukNya. Kalau ada yang tidak cukup itu adalah kelemahan manusia sendiri sama ada tamak, atau kekurangan pengetahuan untuk mengenali atau memperoleh sumber-sumber lain atau yang belum dapat diterokai.

1.3.3.2.    Objektif ekonomi Islam

Objektif utama kegiatan ekonomi Islam adalah pebcapaian Al-Falah. Skop Al-Falah merangkumi kejayaan dunia dan akhirat, atas dasar ketaatan dan pengabdian diri kepada Allah secara ikhlas. Ekonomi kebendaan bukanlah matlamat, tetapi digunakan sebagai alat bagi mencapai Al-Falah. Oleh itu ekonomi tidak boleh dipandang dari aspek kebendaan semata-mata, tetapi peril dilihat aspek kerohanianya.
Selain itu objektif sampingan ialah:

a.    Kesejahtaraan ekonomi. System ekonomi Islam mengarahkan kepada kewujudan kesejahtaraan ekonomi bagi individu dan masyarakat serta negara amnya.

b.    Kecekapan dan ketenangan hidup. Menghindarkan kelparan dan ketakutan yang wujud dalam masyarakat bagi memastikan keperluan asas bagi setiap manusia dari segi makanan, pakaian, perlindungan, kesihatan dan perlindungan.

c.     Penggunaan sumber yang optimum, pengeluaran yang banyak, peminimuman jurang agihan pendapatan, harta, kakayaan dan pembangunan serta penyediaan kemajuan dan pembangunan ekonomi.


1.3.3.3.    Sumber perundangan ekonomi Islam

a.    Sumber-sumber utama

i.      Al-Quran: Ia adalah kalam Allah yang diwahyukan kepada Rasulullah. Ia adalah merupakan sumber asas yang terpenting dan dalil pertama dalam penentuan hokum. Ia tidak boleh didahului oleh sumber-sumber hokum yang lain.

ii.     As-Sunnah: Ia adalah merupakan perjalanan Rasulullahyang meliputi ucapan, perbuatan dan pengakuannya. Ia merupakan sumber perundangan kedua selepas Al-Quran. Dibandningkan dengan Al-Quran ia adalah penjelasan, perincian dan penghuraian kepada Al-Quran yang lebih bersifat umum.

b.    Sumber-sumber ambilan

Ia terdiri daripada sumber-sumber lain selain daripada Al-Quran dan As-Sunnah, sama adad dalam bentuk ijmak,qias, perjalanan sahabat, ijtihad, uruf dan lain-lainnya yang semuanya tidak lari dari roh sumber asalnya iaitu Al-Quran dan As-Sunnah.

i.      Ijmak: Ia merupakan kesepakatan ulamak mujtahidin (mereka yang benar-benarmendalami dan menghayati ilmu-ilmu agama) tentang sesuatu huku dan peraturan agama ( ad deen)

ii.     Qias: Ia adalah satu hokum agama yang telah tetap ke atas sesuatu dan dijadikan hokum untuk sesuatu yang lain di mana kedua-duanya dianggap memounyai sebab atau sifat yang sama.

iii.    Pendapat Sahabat: Ianya hampir setaraf dengan sunnah Rasulullah kerana mereka hidup sezaman dengan baginda. Mereka adalah golongan yang lebih faham tentang Islam kerana hidup bersama-sama Rasulullah.

iv.   Uruf: Ia merupakan nilai, adapt atau kebiasaan masyarakat selagi tidak bercanggah dengan syariat Islam.

v.     Ijtihad: ia merupakan usahabersungguh-sungguh seseorang faqih untuk mendapatkan hokum syariah yang belum terdapat dengan terang sama ada dalam Al-Quran atau As Sunnah. Oleh itu, ijtihad hanya boleh dilakukan oleh individu tertentu sahaja iaitu mujtahid.


1.3.3.4.    Asas ekonomi Islam

a.    Konsep Tauhid

Ia merangkumi hubungan manusia dengan penciptaNya (Allah) dan hubungan manusia dengan manusia. Perhubungan manusia dengan manusia adalah dalam naungan sinaran perhubungan dengan Allah, tidak takut kepada manusia sebab manusia adalah makhluk Allah yang tidak ada kuasa, sebaliknya tidak menzalimi manusia lain sebab Allah adalah pencipta dan pemeliharaan segala makhluk.

b.    Konsep Rububiyah

Sifat Allah sebagai penguasa yang membuat peraturan-peraturan bagi menjaga dan menampung kehidupan makhluk kepada kesempurnaannya. Dalam konteks ekonomi, ianya merupakan peraturan Ilahi bagi menyusun rezeki dan aktiviti ekonomi manusia bagi kepentingan yang sebenar.

c.    Konsep Tazkiyah

Membentuk kesucian jiwa dan ketinggian akhlak. Salah satu tujuan perutusan rasul-rasul ialah untuk memurni dan menyucikan hati manusia di dalam hubungannya dengan Allah, manusiadan alamnya. Penyucian harta melalui zakat dan sedekah. Dari tazkiyah lahirlah Al Falah. Penghuluran tazkiyah adalah natijah dari perlaksanaan konsep Rububiyah.

d.    Manusia sebagai kalifah

Sebagai kalifah yang sekali gus sebagi hamba Allah, manusia adalah pemegang amanah dan mempunyai tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Dia berperanan untuk memakmurkan bumi. Walau bagaimanapun, pemakmuran ini adalah dalam hubungan pengabdian kepada Allah.

e.    Persaudaraan dan pengorbanan

Persaudaraan sebahagian dari tauhid. Rasa kasih sayang, hormat menghormati, bertanggungjawab dan rela berkorban untuk saudaranyaadalah tanda iman seseorang. Oleh itu, tidak menindas, memeras atau kedekut tidak wujud dalam sistem ekonomi Islam.


1.3.3.5.    Syarat aktiviti perekonomian sebagai ibadah

Seperti mana yang telah disebutkan, memenuhi tuntutan akidah, syariat dan akhlak dalam aktviti perekonomian adalah satu kemestian bagi setiap muslim. Ini adalah syarat penting bagi keberkatan dan kesejahteraan kehidupan manusia. Syarat-syaratnya ialah:

a.    Akidah mesti betul

Penuh keyakinan akan ketunggalan Allah dari segi asma’ dan sifat rububiyah dan uluhiyah-nya. Berkeyakinan bahawa system ekonomi Islam adalah satu-satunya system yang mendapat pengiktirafan Allah dan kerana itu ia adalah system ekonomi yang terbaik yang boleh menyelesaikan masalah ekonomi manusia.

b.    Niat mestilah betul

Masalah ini berkait dengan kesucian hati. Segala amalan ekonomi mestilah diniatkan untuk Allah bagi mendapat keredhaanNya, bukan bertujuan untuk selain daripada Allah, menunjuk-nunjuk dan bermegah-megah. Mesti ikhlas kerana Allah. Niat yang ikhlas lahir dari keyakinan yang kukuh terhadap kemanfaatan dunia dan akhirat daripada mengamalkan perintah-perintah Allah.

c.    Kerja yang sesuai dengan tuntutan Islam

Bidang kerja yang diceburi mestilah bidang yang digalak dan dihalalkan dalam Islam. Jauh dari bidang yang terkeji, terkutuk atau yang haram, malah yang syubahat atau makhruh sekalipun.

d.    Cara melakukan kerja yang sesuai dengan ajaran Islam

Mesti dengan penuh ketekunan, kesabaran, amanah, bertanggungjawab, berbudi dan berperibadi mulia, bersyukur dan terhindar daripada amalan penipuan serta penindasan. Inilah di antara sifat-sifat akhlak mulia yang perlu ada bagi setiap muslim supaya usaha tersebut betul-betul mendapat keberkatan dan keredhaan dari Allah.

e.    Natijahnya betul dan memberi faedah keperluan ramai

Hasil usaha perekonomian mestilah dibelanjakan kea rah jalan yang betul sesuai dengan kehendak Islam. Di samping digunakan bagi keperluan sendiri dan keluarga, ia perlu juga dimanfaatkan bagi keperluan ramai. Di sini timbulnya kewajipan berzakat dan kemuliaan bersedekah.

f.     Tidak meninggalkan ibadat wajib

Usaha perekonomian (yang berbentuk ibadat umum) tidak semestinya dijadikan alas an untuk meninggalkan abadat khusus seperti solat dan puasa. Kesibukan berekonomi tidak seharusnya membawa kita kepada kelalaian tenggungjawab terhadap Allah. Janganlah harta, kebendaan dan isteri/suami , anak-anak itu melalaikan kita dari mengingati Allah.

1.3.3.6.    Konsep usaha dan kerja dalam Islam

Bumi ini dijadikan bagi lapangan hidup manusia supaya berusaha dab bekerja bagi mencapai dan memenuhi keperluan diri khususnya dan masyarakat serta negara dan pembentukan tamadun Islam umumnya.

a.    Bumi sebagai lapangan kehidupan

Bumi ini dijadikan Allah untuk manusia. Sebelum manusia dijadikan, bumu terlebih dahulu diciptakanNya. Oleh itu persediaan bagi kehidupan manusia, Allah telah sediakan rancangan terlebih dahulu mengikut kehendakNya.

Taraf manusia sebagai kalifah di bumi (Al Quran 2:30) dan sekali gus hamba Allah yang tindakannya sentiasa dalam hubungan pengabdian diri kepada Allah, adalah bukti jelas menunjukkan manfaat bumi ini adalah untuk manusia dan bukan untuk objek lain. Malah semua makhluk dan objek-objek lain yang dicipta oleh Allah di bumi ini adalah untuk keperluan manusia juga. Firman Allah yang bermaksud:

      “Dialah Allah yang menjadikan segala yang adad di bumi ini untuk kamu…”
                                                                                          (Al Quran 2:29)

Semua makhluk tunduk kepada manusia, tunduk dalam konsep “berkhidmat untuk manusia”, malah makhluk nurani seperti malaikat pun duijadikan Allah bagi berkhidmat untuk manusia.

b.    Kemuliaan bekerja

Bekerja bermaksud menggerakkan fizikal dan mental seseorang, tidak membenarkannya duduk diam dan bermalas. Kemalasan sepatutnya tidak ada dalam diri setiap muslim, kerana kemalasan akan membawa kepada kelembapan fizikal dan mental. Ia juga boleh membawa seseorang kepada kefakiran, sedangkan kafakiran akan menjadikan bebanan kepada masyarakat dan agama. Kafakiran juga boleh membawa kepada kekufuran. Sabda Rasulullahyang bermaksud:

      “ Hampir-hampir kafakiran itu membawa kepada kekufuran”

Adalah befaedah menjadi orang yang berada kerana ia boleh meberi daripada menjadi orang miskin yang meminta-minta kerana sabda Rasulullah yang bermaksud:

      “ Tangan yang disebelah atas ( yang memberi )adalah lebih baik daripada yang disebelah bawah (yang menerima)”.

Walau bagaimanapun, adalah lebih baik menjadi orang miskin tetapi tidak meminta-minta daripada menjadi orang kaya tetapi lupa daratan, lupa kepada nikmat Allah yang bertambah jauh dari Allah.

c.    Motivasi kerja

Untuk memperolah dan mencapai sesuatu, manusia perlu berusaha dan bekerja kerana kerja adalah sebagai “fitrah” bagi memenuhi keinginan. Tanpa kerja; lazimnya seseorang tidak akan dapat memenuhi keperluan diri, keluarga lebih-lebih lagi keperluan masyarakat dan negara. Keinginan akan tinggal sebagai angan-angan. Kalau keinginan atau keperluan diri mahu dipenuhi maka ia perlu bekerja. Begitu juga dengan keperluan-keperluan lainiaitu dalam bentukbantuan kepada masyarakat. Hasrat untuk membantu atau memberi sumbangan kepada masyarakat dan negara tidak akan terhasil kalau ia tidak bekerja secara tekun dan bersungguh-sungguh.

Bekerja sebagai usaha memakmurkan bumi. Setiap manusia perlu mempunyai motivasi ini kerana Allah sendiri berfirman yang bermaksud:

“…..Dia (Allah) yang telah menjadikan kamu dari bumu (tanah) dan menjadikan kamu pemakmurnya….
                                                                                                      (Al Quran 11:61)

Sumber-sumber pengeluaran yang dianugerahkan oleh Allah di bumi ini diperlukan dimobilisasikan, tidak boleh dibiarkan beku tersimpan atau sehingga terlepas ke tangan orang lain terutama musuh-musuh Islam yang menggunakannya bagi menjatuhkan orang-orang Islam. Pembinaan tamadun Islam akan terhasil melalui usaha dan kerja. Orang Islam perlu membina tamadunnya secara teliti, tekun, sabar, waspada supeya sentiasa berada pada landasan yang benar dan tidak mudah terikut-ikut dengan arus nafsu.


1.3.3.7.    Ciri-ciri ekonomi Islam
a.    Objektif pengeluaran
Tujuan utama pengeluaran barang dan perkhidmatan adalah untuk memaksimumkan keuntungan individu dan pihak swasta serta kebajikan masyarakat selaras dengan hukum Islam. Kepentingan individu diselaraskan dengan kepentingan masyarakat.

b.    Pemilikan sumber ekonomi
Individu dan pihak swasta bebas memiliki dan menggunakan faktor pengeluaran untuk mengeluarkan barang dan perkhidmatan asalkan tidak bertentangan dengan hukum Islam.

c.    Pembuat keputusan
Individu dan pihak swasta bebas membuat keputusan ekonomi melalui  mekanisme harga berdasarkan hukum Islam. Kerajaan akan mengeluarkan barang awam.

d.    Kebebasan memilih
Individu dan pihak swasta bebas memilih barang dan perkhidmatan yang akan digunakan asalkan tidak melanggar hukum Islam. Individu bebas memilih barang yang akan dikeluarkan bagi memenuhi kehendak pengguna dan mendapat keuntungan asalkan tidak bertentangan dengan hukum Islam

e.    Persaingan
Individu dan swasta bebas bersaing bagi memperoleh keuntungan dan kerajaan memastikan persaingan berlaku secara adil dan sihat mengikut hukum Islam demi menjaga kesejahteraan rakyat.

f.     Penentuan harga
Harga barang dan perkhidmatan ditentukan melalui mekanisme harga. Walaubagaimanapun, kerajaan akan campur tangan bagi menentukan harga barang tertentu jika mekanisme harga menjejaskan masyarakat.


1.3.3.8.    Pengkelasan barang mengikut Islam

Secara umumnya ada lima (5) jenis iaitu:

a.    Keperluan untuk hidup (Daruriyat)

Merujuk kepada barangan yang tanpanya seseorang akan mati. Contohnya makanan kepada orang yang dilanda kebuluran, rumah dan pakaian kapada orang yang kesejukan. Dalam keadaan ini (darurat), yang haram seperti daging uluar pun harus digunakan.

b.    Keperluan asas

Ia merujuk kepada barangan / perkhidmatanyang tanpanya seseorang itu akan hidup susah, tetapi tidak akan membawa kepada kematian yang segera. Contohnya kediaman , pakaian dan kemudahan perubatan.

c.    Barangan kesenangan

Iaitu barang yang menjadikan hidup manusia lebih selesa, sempurna tepi tanpanya tidak akan menjadi susah. Contohnya pakaian dan rumah yang cantik dan selesa serta kemas dan perabut-perabutnya yang lengkap.

d.    Barang mewah

Iaitu barang yang tidak diperlukan untuk keselesaan tapi kebiasaannya untuk bermegah-megah dan berbangga-bangga. Conyohnya kereta mewah, rumah dengan perhiasan jutaan RM. Islam tidak menggalakkan barang-barang ini, malah haram jika tujuan riak.

e.    Barang bahaya / merosakkan

Setiap barang yang boleh membawa mudarat, sama ada kepada penggunanya atau masyarakat adalah dilarang. Contohnya arak yang boleh merosakkan fikiran peminumnya dan mengganggu masyarakat dari segi jenayah kesan hilang kewarasan. Begitu juga rokok yang memudaratkan kesihatan penghisapnya serta masyarakat sekeliling. Begitu juga dengan pelacuran, dadah dan sebagainya, semuanya haram. Barang-barang ini tidak boleh dimiliki dan diniagakan oleh orang Islam dalam ekonomi Islam kerana barang-barang ini bukan dianggap sebagai “barangan” dalam Islam. Barang pengguna ialah barang yang boleh guna, yang memberi faedah dan penggunaannya membawa kebaikan kebendaan, moral dan kerohanian kepada pengguna

4 comments:

  1. Hi & salam PKP...

    Tahniah atas artikel yang lengkap dan terperinci. Bagaimana pula kalau kita nak cari analisa kemungkinan bagi makroekonomi?

    ReplyDelete
  2. apakah kesan perubahan kuantiti sumber dan teknologi terhadap KKP?

    ReplyDelete
  3. «Когда я как владелец малого бизнеса в сложной ситуации подавал заявку на ссуду на покупку своего здания, обычные банки сказали, что не могут мне помочь. Кредитная фирма г-на Ли села со мной, выслушала мою ситуацию и решила, что я стоит рискнуть. Вот и мы, 5 лет спустя, и я только что продлил свой кредит еще на 7 лет. Я не смог бы купить свое здание без помощи ссуды от мистера Ли, и буду вечно в долгу перед ними за предоставленную у меня есть шанс, когда никто другой не сделает этого. "Вот контакт мистера Ли. Электронная почта: 247officedept@gmail.com Также в WhatsApp: + 1-989-394-3740 Так что я посоветую всем здесь, кто ищет ссуду, связаться с мистером Ли за помощью. ссудное финансирование.

    ReplyDelete